måndag 16 november 2009

Bara i smyg..

Jag blir riktigt upprörd när vi tjejer slösar vår dyrbara tid på att trycka ner varandra. Det spelar ingen roll om vi är kollegor, motståndare i sport, helt främmande för varandra eller bra vänner. Med jämna mellanrum ägnar vi oss åt att trycka ner varandra, mer eller mindre medvetet. Och mer eller mindre öppet.

Att i sportsamanhang kalla varandra för f**ta eller fetto tycker jag är helt oacceptabelt. Jag vet att jag själv så sent som för två dagar sedan kallade motståndarna för the "f-word". Har länge tänkt att: hallå, spela roll. de hör ju inte. För jag har naturligtvis inte sagt det direkt TILL någon. utan bara OM någon. Men det är skit samma. Det ursäkter ingenting. Framför allt inte när man är 27 år. GROW UP mee self.

Det här är mer killarnas sätt. inte alltid helt rätt det heller...
När jag med flera säger sådana idiotbarnsliga saker ger ut helt fel signaler. För det första kan motståndarna mycket väl höra det. För det andra så signalerar man till andra och yngre medspelare i laget att det är ord som är acceptabla att kalla varandra för. Det är det naturligtvis INTE. Så jag lovar. Jag har sagt det ordet för absolut sista gången.

Det som inträffade för två dagar sedan var just att en i mitt lag blev kallad för f'**ta av motståndaren. Osportsligt. Otaktiskt. Idiotiskt. Men ack så mänskligt. Jag markerade att jag inte tyckte det är okej. För det tycker jag inte även om jag själv inte är perfekt. Och jag tycker att denna typen av beteende ska stävjas så snart som det bara är möjligt. Och jag ska börja med mig själv.

Nästan ännu värre är det när tjejer kallar varandra för fetto. Det har hänt på plan. Det har hänt på dansgolvet. Och det har hänt på många fler ställen. ta er samma för f-n. Vi vet ju alla att det är bland det mest sårande man kan få höra. Så varför skadar vi varandra på det sättet. Nää vi har agressioner precis som killarna, jag antar att det är vad det hela handlar om. Men det måste finnas bättre sätt att kanalisera sin ilska på!!

Så sammanfattningsvis, jag är en dålig människa. Men det ända man kan göra vid sådana fasansfulla insikter är att självransaka sig själv. Det finns många andra saker jag vill förbättra. tankar och handlingar jag vill förändra. Så jippii. Från och med i morgon börjas ännu ett NYTT LIV. Fräsht asså. God natt. Och förlåt alla er brudar som jag kallat för the "F-word". Men bara i smyg...

3 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

jag ska börja slåss istället...

Ass sa...

Bra sagt! :)

Rhöös sa...

Du är förlåten vännen ;)

Du är ingen dålig människa, inte alls!!