onsdag 4 november 2009

nya flunsan

Egoism är det fulaste ord jag vet. Det fräter sönder vänskapliga relationer och gör människor bittra och ensama. Nä för min del får det begreppet eller känskan eller tanken eller vad det nu är gärna utrotas.

När ämnet egoism kommer på tapeten så kommer jag osökt in på vaccinationen mot "den nya influensan" som den heter om man ska vara politisk korrekt (vilket detta forum i och för sig inte är känt för men i alla fall..). Folk funderar och tvekar. "Vågar jag? Ska jag? Tänkt om jag får ont i armen, vad jobbigt det blir då... men jag slipper ju få flunsan. Hmm"


Ja du vågar, och du bör. Om du inte har en riktigt bra anlednign att låta bli. Inte för din egen skull. Utan för flockens skull. För alla svaga, gamla, sjuka, gravida, barn med flera som slipper bli smittade, sjuka och riskera att dö för att influensan tillåts spridas som en löpeld över landet. Det är för dem vi vaccinerar oss i första hand. Något som jag tror Leksand hockey missade då de "beställde" massvaccination till laget för att de minsann inte ska missa några poäng i serien för att deras gubbar är sjuka. Nä ett lågvattenmärke om ni frågar mig. Finns ingen anledning att gå före i kön när man är ung och stark idrottsman (hur mycke man än vill vinna, var god se föregående inlägg).

Men när vi sedan har facit i hand kommer det inte alls vara säkert att vaccinationen var kostnadseffektiv. Att den gav så stor effekt som vi hade hoppats. Men just nu är kunskapsläget sådant att rekomendationerna från de som verkligen har satt sig in i ämnet är att vi ska vaccinera oss.

Ja så känner jag. Om någon undrade :)


Ha det bra i snön!

5 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Jag som just bloggat om att jag ska bli bli mer egoistisk.. Men att vara lite ego ibland kanske inte skadar - lite lagom ego så att det inte skadar någon annan men att man själv mår bra..

Jag fattar inte heller varför folk tvekar.. Men eftersom att jag precis själv tagit sprutan så har jag tagit upp ämnet på jobbet och det är inte många som är pro.. Nej för man kan ju bli sjuk och nja varför ska jag. Jag frågar snarar - varför inte?!

Fan ibland blir man ju less allstå..

Det är ju så enkelt...

Ass sa...

Jag hävdar att alla är egoister -både jag och du. Men jag tycker inte det är något fult, så länge det inte blir till överdrift och man ENBART är en egoist. Man måste vara egoist till en viss grad -för sitt eget välmående! Våga finnas, våga säga vad du önskar dig, våga ta för dig. Egoist -javisst!!!

Carrie sa...

Njaa jag håller nog inte med om egoist - javisst ass men det är ju det som är så interssant, att vi kan tycka olika saker :)men självklart ska man ta hand om sig själv så att man mår bra, annars kan man inte heller hjälpa andra. Låter som jag är nån ny moder teresa men inte så jag menar asså..

och lisa, övertala dina arbetskamrater!

Ass sa...

Fast om man då tar moder teresa och drar allt till sin spets (jag vet, det blir överdrivet men bara för att försöka förklara min poäng): så gjorde ju hon en massa gott för att hon mådde bra av att hjälpa andra. Så hon gjorde det för att må bra -egoistiskt... :)

Rhöös sa...

intressant diskussion :)

Jag är kluven... vill man inte, behöver man inte. Jag tycker det är fel att ge människor dåligt samvete eller få dem att känna sig skyldiga för att de inte vaccinerar sig heller. Det är en balansgång det där. Inget är rätt eller fel och alla måste tyvärr i slutändan få bestämma över sin egen kropp.

Och om hockeylaget gick före i kön... gjorde dom det? Var är kön? Hur fungerar den? Om dom beställde vaccin och fick den så är det väl inte deras fel. Någon gav dem ju det?

Hur länge har "riskgrupperna" på sig att gå före? Influensan har varit här ett tag och snart känns det för sent att vaccinera i tid. Eller?

Jag är vaccinerad... trängde jag mig i kön då? Precis som Lisa. Då är vi lika hemska vi. Vi är solidariska och vaccinerar oss för att inte smitta andra, men vi trängde oss i kön? Före de sjuka... eller?

Svårt det där. Eftersom ingen kallas och ingen kö finns så ser inte jag att jag gjort något fel. Kanske egoistiskt. Kanske är jag egoist. Men jag tror lite som Astrid där. Lite som Sofia också faktiskt. Jag tycker båda har rätt helt enkelt =)

Jag hoppas iaf att alla som vill och kan kommer få vaccinera sig och att de hinner göra det i tid. Vad som sen händer med dem som tagit/inte tagit vaccinet återstår att se. Men bara alla gör som dom vill så har vi inte brytit några lagar. Sen är det bara att hoppas på det bästa =)