torsdag 4 augusti 2011

Ångest över att må bra är också ångest

Jag har nervös-ont i magen. Vet inte riktigt varför. Kanske för att sommarlovet börjar gå mot sitt slut. Ser ju fram emot att börja jobba så förstår inte riktigt varför det skulle vara anledningen.. Eller är det för att jag inte har något inbokat på lördag kväll. Men det löser sig väl alltid? Tycker ju att det är lite skönt att inte varje stund är uppbokad utan det finns tid att pyssla lite hemma till exempel eller hitta på något spontant. Eller är det för att man har det bra nu? Att må bra innebär att det finns utrymme att må dåligt.. Och det vill man inte..



Nej de där tankarna måste försöka bearbetas bort. Eller snackas bort. För jag vill inte ha ont i magen. Vill inte ha ångest för att man kanske ska få ångest. Det är bara dumt.


Jag har blivit allergisk mot ordet "lycklig". Det är så tungt, innerbär så mycket krav. Nej det är inte lycklig jag strävar efter att bli. Jag strävar efter att inte ha ångest. Att emellanåt få adrenalinpåslag. Att ibland på glädjerus. Att ibland få älska och känna sig älskad. Att få en kram. Att få finnas där för någon annan som behöver det. Att känna värme från vänner. Och känna sig trygg i sitt förhållande. Att få vara den jag är. Men också att gråta över de jag saknar. Bli arg när något är fel och ledsen när det är motiverat. Men inte ta åt sig i onödan över saker som inte är så allvarligt menat. Att ha överseende med männ
iskor och i synnerhet att ha överseende med sig själv. Inte straffa sig själv för hårt. Att leva helt enkelt. Utan ont i magen och utan ångest. Det är det jag vill.

Vet inte om det finns någon röd tråd i det här. Men jag har nog lite mindre ont i magen i alla fall. Trots att jag inte riktigt vet vad som är problemet.. Fast det vet jag nog, innerst inne. Jag är rädd.. Rädd för att bli lämnad. Inte bara av pojkvän utan också av vänner och familj. Separationsångest tror jag det kallas med ett finare ord. Ja det är vad det är.




Googlade på ordet separationsångest för att få fram lite bilder till det här inlägget och fick fram en bild på birmakattungar. Fick plötsligt väldigt ont i magen igen...

:'(


4 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Du ska få en varm lång kram av mig idag!

Puss och kram vännen!
Jag vill aldrig lämna dig!

Rhöös sa...

Tycker ditt mål i livet låter fint!
KRAM

Rhöös sa...

Och jag hoppas verkigen att du slipper ångestkänslor. Det låter inte bra att ha, särskilt när man har det bra. Då är det ju verkligen onödigt.

Och vill du så kan du ju komma till Blanka ikväll/imorgon bitti. Det är ju "bara" jag och Jonas men det är väl högklassigt sällskap om något, om inte så tror jag att det iaf blir soligt :)

Carrie sa...

Tack vad söta ni är! KRAM

Stannar nog i stan i helgen men jag är jätteglad för erbjudandet Rhöös!