lördag 30 juli 2011

amor vincit omnia

Jag kan inte riktigt förstå det som hänt i Norge. Det går bara inte. Trots att jag läser spaltmeter efter spaltmeter i aftonbladet. Snarare gör det mig bara än mer oförstående. Hur är en sådan människa konstruerad?! Och om det finns en Gud eller annat gott väsen som styr över vår värld, vad var syftet med detta? Nej det kan inte finnas något syfte. Inte till dödsskjutningarna på Utöja, inte till 11 september, inte till koncentrationsläger eller massgra
var.
Människan har tillräckligt mycket elände som det är. Vi behöve
r inte plåga varandra. Vi har svältkatastrofer som den i Somalia, cancer och andra fruktansvärda sjukdomar, bilolyckor och mycket annat. Nej det är ofattbart det som har hänt. Och fruktansvärt fruktansvärt onödigt.
Vad ska samhället göra med en människa som har avrättat 100 oskyldiga människor utan att ångra någonting. Utan att verka ha några som helst samvetskval. Ska denne man få fortsätta leva? Den frågan är väldigt kontroversiell. Svaret behöver vara noga genomtänkt. Om han någonsin mera ska få vara fri ute i vårt samhälle tycker jag däremot är högst okontroversiellt. Han ska ALDRIG mera få tillbaka den friheten. Han har bevisat för världen att det är någonting med honom som är så fundamentalt fel att det inte går att sätta ord på. In
get superlativ är tillräckligt kraftfullt. Men AVSKY känner jag rakt in i ben och märg.

Jag hoppas innerligt att SD åker med huvudet före ut ur riksdagen vid nästa val.

I längden är det destruktivt att ägna sin tid, tankar och känslor åt avsky. Det är svårt att låta bli. Hat föder hat. Jag tror det är viktigt att alla reflekterar över det som hänt. Att alla tar ställning och bestämmer sig för vilka grundvärderingar man själv har. Och att vi stöttar dem som behöver. Men att vi också därefter kan gå vidare och lägga fokus på ljusa saker i livet. På de vi älskar och de positiva saker som finns i vår omvärld. På det som gör våra liv värda att leva.
Kärlek övervinner allt.

Inga kommentarer: