tisdag 14 april 2009

Det är aldrig för sent..

Vi har nog alla saker med oss själva som vi inte är tipp topp nöjda med. Den som svarar nej på denna fråga bör nog reflektera några varv kring sin självkännedom. Högfärd är vedervärdigt och något jag nästan föraktar (ett observandum är naturligtvis att en Dior-ögonskugga eller Dolce-Gabbana solbriller inte är förenat med högfärd även om det också ska tilläggas att mina solbriller av ovan nämnda underbara märke är från Kina och att det lika gärna skulle kunna stå Dolce och grabbarna eller nåt i den stilen på sidan av dem..). Hur som helt. Högfärd är att anse sig mera värd än sin omgivning och det är förkastligt och ett sorgligt kapitel för människan.

Andra människor har ytterst lätt att identifiera svagheter hos sig själv och tendera att uppförstora dessa och på så sätt trycka ner sig själv och tillåta sig själv att hämma möjligheterna man har i livet. För det finns bara möjligheter. Impossible is nothing you know! Nä lagom ska det vara. Lagom är oftast bäst. Även om too much är rätt fästligt emellanåt!

Om man har funnit balansen, där man kan se på sig själv och sina egenskaper på ett nyktert och förnuftigt sätt, kan man också utnyttja detta för att utvecklas och förhoppningsvis steg för steg röra sig i riktningen där man blir mer den människa som man skulle önska att man var. Och det är då man kan göra DET. För aldrig att det är för sent!! BÖRJA ETT NYTT LIV!!








Spalta till ex upp saker du gör eller något visst beteende som du absolut vill bli kvitt (helt taget ur luften till ex att klia på ett eksem under foten.. eller sluta röka, snälla!!!). Be en vän att göra en lika dan lista ex på tre saker var. Varje gång ni bryter mot överenskommelsen blir ni skyldig vännen 50kr. Gör en avstämning över skulderna en gång i veckan och kvitta eventuellt om båda har dragit på sig skulder. Sedan kan man också lägga till bonusar på listan. Saker som man i stället skulle vilja göra oftare eller så (typ laga mat, rymma upp hemma, komma i tid. you name it...) och ha avstämning en gång per månad. Har man bättrat sig blir det skuldsanering :)

Det låter som att jag tror jag vet något. Det gör jag naturligtvis inte. Men jag har haft mycket tid att reflektera när jag krattat löv i vårsolen. Om mitt nya liv startade i går. I´m so happy!!


Sedan kan jag inte sluta att fundera kring den äkta husmodern. Våra farmöder och mormöder som var hemma och bakade bullar, vattnade blommorna, dammade, sydde kläder, stickade, servade mannen som kom in från ladugården, pysslade om barnen och så vidare. Inte fanns det något dagis då. Inte fanns det några kakor man kunde laga direkt ur en kartong. Och visst skulle de vända sig i sina gravar om de visste att koldolmar finns att köpa färdiga... De var hjältar. Och jag ser upp till dem. Tills jag uppnår deras stora kunskaper (kokade nyligen sönder sju korvar. Visste du att korv skulle kokas i lite lagom värme?? Näää tänkte väl det. Fnys) kommer jag forsätta laga mat ur kartonger och skämmas lite varje gång. Men det är ju alltid en början. För snart börjar "mitt nya matlagnings-liv¨!!!


Oj det blev några rader. Slutligen ska nämnas att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Men man ska också endast acceptera att andra behandlar en själv som man själv vill bli behandlad. Eller i alla fall så nära man kan komma. Så tolerera inte någon skit. Stå på dig. Men följ också ditt hjärta. Du är fabulous och jag finns alltid i din ringhörna. Hur "matchen" än slutar och hur du än väljer att spela den. Love you Miranda.


No body puts baby in a corner.

4 kommentarer:

Miranda sa...

Love you to!!! Du är bäst! =)

Lisa Eriksson sa...

Om jag inte hade ett jobb som tog upp största delen av min dag så kanske jag oxå kunde vara hemma och göra riktigta koldolmar... men fram tills dess så funkar kartongmat alldeles utmärkt :D

Charlot sa...

Självklart stormkokar man inte korv ;)

Fast jag är ju mycket bättre än alla andra så jag vet ju sånt... nämnde jag att jag lider av högfärd och är en förkastlig människa?

Du är åtminstone en underbar människa, Carrie!

Blir lite nyfiken på vad ditt nya liv innebär :)

Carrie sa...

ha ha nää du är varken högfärdig eller förkastlig. Du är helt enkelt en väldigt god hemmafru, precis som en Charlot bör :) Skriv gärna en liten kokbok för "dummies" så kommer jag lätt köpa den!