måndag 11 maj 2009

tre gifta kvinnor och lite lösa boliner

Hemtrevnad. Hur viktigt är inte det egentligen?? Har nu åter anpassat mig till vardagen efter en vecka i Uppsala. Det var de tre gifta kvinnorna och jag :) Giftemål måste ju ändå innebära en viss mognad tänker jag. Känner fortfarande att det är ju nåt som lite äldre kvinnor gör. Gifter sig alltså. Typ de i 30-års åldern.... ghhaaa vi ÄR i 30-års åldern!!

För att spinna vidare på resan var den mycket mysig men också intelektuellt stumulerande. Det var bland annat intressant ur ett genusperspektiv vilket man alltid bör titta på omgivningen med. Om jag bara orkar läsa på lite vad de tycker så ska jag snart ansluta mig till Gudrun och gänget i Fi! Något jag noterade under resans gång med mitt genusperspektiv påkopplat var att ensamma karlar verkar freaka ur lite i närvaron av ett gäng kvinnor som vet vad de tycker. De ska hävda sig på nåt sätt. Låtsas att de kan allt fast just att utstråla att man kan allt i stället bara avslöjar att det man säger ofta är på mycket lösa boliner (skönt uttryck jag återupptäckte idag). Och så måste jag skriva lite så här för att provocera också...

För att återknyta till hemtrevnad så ville jag mest säga borta bra men hemma bäst samt visa upp ett kort på min nya grytvante samt mycket hemtrevliga växt som var gåvot under helgens festligheter.v Grytvante är fett med vuxenpoäng må jag säga. Fast att använda den är ännu mera poäng. Men i och för sig, halvfabrikat går också att värma i ugnen och på så sätt få användning för sin grytvante. Jippi!!


Är du också ovan i köket? Vill du bilda klubb??

Som led i hemtrevnad tillhör att sitta som en säck potatis och kolla på film. Och igår såg Mr B och jag en väldans bra och intressant film som jag kan rekomendera alla som vill bli omskakade och få sig en tankeställare kring hur grupptryck påverkar oss människor samt framför allt hur långt man kan vara beredd att gå för att känna gemenskap och tillhörighet. Die Welle. Tysk rulle. Sjukt bra och viktig.

Hoppas veckan startat bra! Snart åker förresten lillasyster B till New York och ska bland annat gå i Carries Bradshaws fotspår. AVUNDSJUK!!! Fullständig rapport kommer att krävas efteråt samt ett stort antal bilder :) Sa jag förresten "hemma bäst.." nooooo...

2 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Upphackade fingrar - du får ju varna känsliga läsare ;)


Är det du som kommenterar anonymt i min blogg? Jag måste stilla min nyfikenhet!! ;)

Puss!

Charlot sa...

Precis min tanke. Blä!!