torsdag 27 augusti 2009

Oskrivna lagar

Grrr. blev idag utsatt för ett brott mot en oskriven lag. En halvpunkare gick om mig då jag var precis framme vid ett cykelställ och stal den enda lediga plats som fanns. Inte okej. Jag blängde på henne men av någon anledning nonchalerade hennes nacke mina argsinta blickar..


För oskrivna lagar har vi gott om. och om man inte följer dem så blir man inte populär. Men om man är ny i ett land, hur ska man då ta till sig dessa lagar? Inte så lätt alla gånger! Så för att underlätta för eventuella nysvenskar som läser detta (förväntat antal läsare med utländsk bakgrund är sorgligt nog noll, önskar jag kände flera för det skulle innebära att integrationen i vårt sammahälle gick bättre än vad den tyvätt gör vilket bland annat kravallerna i Rosengård vittnar om) så tänkte jag lista några oskrivna lagar:


-i det personliga brev som man skickar tillsammans med ansökan till ett jobb ska man alltid lista ca 3 bra egenskaper och någon mindre bra egenskap (men som egentligen faktiskt är en bra sak som t.ex "jag är lite för ambitiös ibland").

-när man kör ut från en parkering efter låt säga en fotbollsmatch och två led med bilar går ihop och blir ett led ska man alltid köra varannan bil enligt kugghjulsprincipen eller vad den heter. Annars kan man räkna med några evil eyes i backspegeln..

-i annonser i tidningar ska man inte drista sig till att vara wild and crazy utan följa trenden. Så ska man inte fira sin 60 års dag måste "jag fyller. glöm det-det gör jag" finnas med, ska man gifta sig ska det stå "tack för att ni var med och förgyllde vår dag" eller något annat töntigt och om man vill hyra en lägenhet ska det stå "rökfri, ordentlig läkarstudent söker central 1:a"


-man kallar chockladbollar för just chokladbollar på fik, men negerbollar går bra att säga hemma (även om uttrycket är utrotningshotat vilket jag tror ni eventuella men väldigt välkomna nysvenskar uppskattar!)




Så jag ser fram emot ett samhälle med ökad integration vilket leder till ökad förståelse! Träffade en gång en kille som inte hade några utländska rötter som verkade ha lite vrickade åsikter. Han sa att "de" (underförstått invandrarna) störde honom som grannar eftersom "de" (som grupp) hade som regel att diska efter klockan tio på kvällen. Idiot skulle jag vilja säga till honom. har för mig att han var kristdemokrat dessutom, hallå har du inte fattat vad kristendomen går ut på!! Kärlek till medmänniskorna! Men i all fall så tyckte han att hans grannar va så störande på grund av att inte de respekterade den oskrivna svenska lagen att man inte diskar (för hand gällde detta alltså, maskiner kan jag också chilla lite med efter tio) efter tio. Skitsnack säger jag. I ren protest ska jag sätta klockan och diska några glas i natt. För jag tror ärligt talat inte att vi är så speciellt olika alls!
De har asen kommer jag aldrig rösta på.

1 kommentar:

Rhöös sa...

En annan oskriven svensk lag är väl att inte öppet visa att man är uppförd och att någon gör fel... som att blänga personen i nacken istället för att påtala för personen att det var fräckt =)