torsdag 8 januari 2009

går det att snooza den biologiska klockan? och smittar en halv lus?

Burr. Kämpat med skrivkramp hela kvällen efter gårdagens ganska soppiga inlägg (blivit nojig över att tappa läsare). Men nu tror jag det lossnat igen. Återigen rasslar mina icke-manikyrbehandlade naglar över tangenterna. från och med nu ska på denna blogg endast nedtecknas saker som jag verkligen brinner för. Eller som MrB uttrycktde det: "egenligen skiter väl du i hur granarna pyntas.." Så sant...

Men en sak som jag inte skiter i är en av livets stora frågor. Kan man kombinera karriär med familjeliv utan att någondera får stå tillbaka till förmån för den andra?????

Man är ingen ungdom längre. I början av veckan, efter en blöt kväll ute, noterade jag mörka ringar under ögonen dagen efter och sa till spegelbilden "du är sannerligen inte 20 längre carrie". Har använt anti-wrinkel cream varje natt ända sedan dess. Dock inte noterat någon revolutionerande effekt efter hela tre nätter med denna föryngrande behandling...

Åter till den stora frågan. Biologiska klockan tickar på (var sitter den egentligen? Har den hört talas om snooze-funktionen?). Speciellt när man träffar den sötaste babyn i hela Värmland! Plötsligt en dag kommer man drabbars av lazie-ovaries och det börjar brinna i knutarna att fortplanta sig.. Men hur ska det gå ihop sig? Är man en kvinna som dessutom vill ha en framgångsrik karriär, kan man då satsa helhjärtat på familjen också? Finns det utrymme för detta på 2000-talets allt tuffare arbetsmarknad.

Minns som igår när mamma var tvungen att hämta mig på dagis mitt på dagen för att en dagisfröken hittat en halv lus i mitt hår. Kan den moderna kvinnan hinna till dagis och plocka upp sitt "sjuka" barn så att den halva lusen inte spids vidare till övriga dagiskompisar??

Bygger allt på att man har en stöttande make hemma, som kan rycka ut när som helst? Går det att vara hemma med sjukt barn när man har ett viktigt telefonmöte med Tokyo senare samma dag? Går det att sitta kvar på jobbet till nio när man har en treåring hemma som bara är vaken till sju?





De tusen frågornas inlägg.. Trevlig kväll Linköping City!

PS. För den som är osäker på hur man producerar bäbisar rekomenderas boken här ovan. Skriven och illustrerad av en mkt stor författare världen över... ;) DS.

7 kommentarer:

Anna P sa...

Du har absolut inte tappat läsare! Jag älskar din blogg!!
Mycket tänkvärt inlägg. Hur kombinerar man? Men jag har nog ett första steg att ta först innan jag ens kan tänka "barn" hahaha. Kan ju börja med en grabb, även om en vän sa till mig en gång att man alltid kan ta hem någon från krogen om det nu bara är barnet man är ute efter. Det är dock inget för mig. Vill ha hela paketet :)
Förresten, var hittar man den där boken? I författarinnans bokhylla? ;) Du är uppenbarligen en riktig Carrie, som skriver böcker.

Carrie sa...

Tjo hej!
Vilken tur att du är kvar =) Saknar dig! Kul att ses på lördag!
men vilken vän har sagt det där om att ta hem nån ??? Om det är jag så säger jag så mycket konstigt som jag sedan inte minns... :S

Lisa Eriksson sa...

Mitt jobb har ganska varierande arbetstider och jag sitter ofta kvar ganska sent...

Men så har vi ju dom som faktiskt har barn och måste hämta på dagis och så vidare. De klarar allt av att gå hem kl fyra men fortsätter istället att jobba hemifrån... :S

Sen har vi ju alla de där dagarna när barnen är sjuka och då blir det jag som får rycka in och göra min kollegas jobb... Och barn är ju fan sjuka jämt...

Jag ska oxå skaffa barn så jag kan få gå hem kl fyra.. Men då vill jag ju i och för sig inte ta upp jobbandet så fort jag kommer hem...

Hmm, nej om man ska ha barn och få det att fungera ska man nog jobba på ett sånt där jobb som man inte kan sköta via datorn hemma eller något jobb där det inte är någon katastrof att göra den där saken man borde gjort idag i morgon istället..

P.s - helt ok för mig om du bloggar om struntsaker med :)

Sanne´s Blogg sa...

Väldigt bra funderingar Sofia! Jag är väldigt positiv av mig och tror att det kan funka att ha en karriär och vara bra mamma samtidigt. Dock tror jag att det bara funkar om pappan har samma inställning som en själv och att han också tycker att din karriär är viktig och att ni på så sätt hjälps åt väldigt mycket. Sen blir man ju kanske tvungen att lägga ner andra saker i livet för att hinna med, men det får man räkna med! :) Positiv inställning är alltid bra!

Lotta Dahm sa...

Miranda, nu är det bara en blogg som saknas!!

Carrie: Jag tror att det går att kombinera, bara man själv vill, partnern vill och en bra chef. Sen är det som Sanne sa att det blir ju en del omprioritering som både krävs och som man nog vill göra. Ett barn kan nog vända upp och ner på ens livsstil både på positiva sätt men också negativa!

Carrie sa...

Bra funderingar allihop. Det måste ju gå men det kommer nog att bli slitigt för att hinna med allt. Men värt det alla gånger så klart!

Sen skulle jag ha väldigt dåligt samvete om jag var tvungen att stanna hemma från jobbet på grund av att barnen var sjuka och att det då innebär merarbete för någon annan. Men sannolikt är det oundvikligt.

Anonym sa...

Alla kommer ju få barn någon gång (nästan alla åtmintone) så om man sliter för sina vabbande kollegor nu så kommer nya som sliter för oss sen...

Dessutom borde ju faktiskt inte karriär = långa dagar. Man får se till att hitta rätt karriär helt enkelt. Karriär 8-16 tack!

Det ska nog MYCKET till innan du tabbar läsare! (kanske andra bloggare dock)