söndag 18 januari 2009

Kakan är utrotningshotad!

Dagens kvinnor har massor att göra. Man ska jobba och ha en framgångsrik karriär, skaffa familj och hinna engagera sig i barnens alla fritidsaktiviteter med mera, ha något fritidsintresse själv och så mycket annat. Men vad har hänt med de traditionella kvinnosysslorna? Hinner någon egentligen göra söndagsstek längre? Hur många lagar egen sås nu för tiden? Det finns i alla fall en marknad för färdig sås vilket är uppenbart när man botaniserar bland Ica Maxis hyllor.. Och hur ska det gå för småkakan??? Jag är bekymrad.


Var på det finaste kalaset ever i lördags kväll. 90 års kalas. Det är respekt. Och det bjöds på 7 sorters kakor, en bullsort, tre till fem koppar kaffe per huvud samt tranbärssaft efteråt för den som blev torr i strupen. Och ALLA kakor var hemmagjorda och de var rena MÄSTERVÄRK! Blir riktigt lycklig när jag tänker på dem. Åt typ en till två av varje sort och hade inte ett dugg dåligt samvete efteråt! Det va värt att bli lite rund om höfterna!



Men hur ska det gå för kakan nu? När denna fantastiska generation kvinnor lämnanr över staffettpinnen till oss? Kommer konsten och hantverket att försvinna? Jag hoppas inte det. Och det är naturligtvis ingenting som säger att inte killarna kan ta över denna stafettpinne men jag undrar i alla fall om de kommer göra följande helt underbara kakor, till hälften krämvita och till hälften rosa!


Så dagens hiss är den gamla generationens kvinnor. Jag älskar och respekterar er! Ni hann ta mig tusan också en massa. Även om ni inte fick chansen att satsa på er egen karriär på arbetsmarknaden på samma sätt som idag men ni skötte familj och hushåll med en ära! Tyvärr misstänker jag att antalet bloggläsare i denna ålderskategori är begränsad. Så sprid gärna vidare min beundran om ni träffar på dessa fina kvinnor. Som dessutom kunde sy, sticka, väva, virka och mycket annat. Konstarter som dessvärre också är utrotningshotade.



Ps för er som ska göra hemmagjorda cosmopolitans. Köp tranbärsjuice som är koncentrerad och inte färdigspädd för att undvika besvikelsen av en spritsmakande rosa dryck på lördagskvällen efter inköp på systemet för typ 700 pix :S



9 kommentarer:

Anonym sa...

Komiskt... men jag kom precis ut från köket där jag ställt en kaka i ugnen och i veckan lagade jag egen trattkantarellsås till köttfärslimpan jag gjorde (faktiskt gjorde jag köttfärslimpan för att jag var så sugen på svampsås)

Av någon anledning så kände jag plötsligt hur rollen som Charlot passar in på mig...

Så det kanske finns några gener som lever kvar än idag. Dock blir det inga rosa kakor... och jag kan inte heller sy, sticka, virka och massa annat praktiskt.

Men en liten liten del kanske lever kvar i mig iaf så förhoppningsvis är det inte helt kört än.

Dock är nog den fantastiska familjekvinnan som den generation du skriver om förmodligen utrotningshotat. Tänk om man idag kunde lägga så mycket tid på sin familj. Undrar om ungarna skulle vara mindre bortskämda, bättre uppfostrade och inte så förbannat oförskämda då. Jag tror faktiskt det. Tyvärr!

Carrie sa...

Underbart! Nu är du ännu mer min idol charlot =) Respekt! Och du gör dig verkligen förtjänt av ditt pseudonym!

Och tror tyvärr också att du har rätt vad beträffar uppfostran.. Det skulle inte skada om föräldrar la ner lite mer energi på den biten..

Lisa Eriksson sa...

jag kommer i alla fall inte vara med och föra bakandet vidare..

för vad är det för fel med ett rör ballerina och en påse gifflar?

:P

Ass sa...

En ballerinarulle och en påse gifflar -det är allt som behövs! :D

Anonym sa...

Fy för gifflar!

Men ballerina är smarrigt :)

Anonym sa...

Carrie, where are you??

Ass sa...

Hembakta kakor är lika sällsynta som nya inlägg i din blogg...

Anonym sa...

hehe, på henne bara :)

Carrie sa...

ha ha ha :)