söndag 11 januari 2009

Vad är din definition av fika??

Hur fungerar vår hjärna och vårt hjärta egentligen? Hjärtat vet jag ju ärligt talat typ hur det fungerar. En stor pump som fördelar blodet ut i kroppen. Men hur kan det då göra så förbannat ont i denna pump ibland? Om nu allt vad känslor och liknande heter ändå sitter uppe i knoppen?

Fredag natt innebar rött vin, bowling och djupa konverstioner med min vänninga Katy. En del människor väcker verkligen den djupa ådran i mig. Den svarta och filosoferande. Den flummiga som är så långt ifrån nagelack och om jag ska permanenta håret eller inte man kan komma. (har fått bestämt nej vad beträffara krullpermanent för att det skulle se crazy ut på mig så är i stället inne på volympermanent. Lite vågigt alltså. Så att det inte blir så vansinnigt platt så fort det inte är nyfönat). Just i skrivande stund verkar det som att min "djupa" sida har flugit sin kos och frågan kring permanent eller inte känns viktigare än någonsin men ska försöka samla ihop mig igen.


Bowling alltså. Nu var det kanske inte det som var huvudattraktionen för kvällen (och det har inget att göra med att jag fick storstryk....... eftersom jag är en sådan bra förlorare vilket har bevisats på så många andra sätt den här LOSER-HELGEN!! :(



ÅTER till saken. Vad katy och jag diskuterade var det här med drömmar. vad vill hjärnan försöka säga till oss när vi drömmer så skumma saker. Båda drömmer ganska ofta om människor som av olika anledningar inte längre finns i våra liv. det kan vara en vän från förr som man glidit ifrån, en släkting som inte längre lever eller en partner som man separerat ifrån och som flyttat iväg norrut.. Mycket oftare vaknar man efter en natt där man drömt om dessa människor, som om de fanns alldeles intill en. Mycket oftare än vad man drömmer om de människor som faktiskt finns i ens liv just nu. Är det hjärnans sätt att försöka rensa undan dessa människor från vårt medvetande? Eller är det hjärnans sätt att försöka påminna oss om deras existens?


Man kan bli påverkad en hel dag efteråt av dessa drömmar. Och undra: Vad var det där om???? Jag har oftast ingen aning. Sannolikt är det något man har förträngt som poppar upp på natten, när man inte på samma sätt kan kontrollera sina tankar. Eller är det just så, att hjärnan håller på att processa bort dessa människor ur vårat medvetande. Ett steg i taget. För det är ju självklart att man inte bara kan radera en människa ur ens medvetande på samma enkla sätt som de rent fysiskt kan plockas bort från våran närvaro. Hjärnan är mer komplex än så.
Och i förlängningen kan man ju undra varför människans hjärna har blivit så komplex. Vad i evolutionen var gynnsamt med att tänka så mycket som vi människor gör. Och fundera över allt möjligt och omöjligt. Varför överlevde de människor som grubblade och de bekymmersfria fick stå tillbaka?? Hade det inte varit skönt och ångesten för miljoner år sedan rensats undan av Gud eller naturen eller vem det är som tagit hand om utvecklingen genom människans historia.
Jag vet inte. det är mycket jag inte har en aning om. Men en sak jag är helt bombsäker på är att om man ska beställa en Cosmopolitan eller Mojito så ska det va en rutinerad bartender som sköter rulijansen. Och för det andra ska jag från och med nu alltid tvätta håret innan jag går och "fikar" eftersom det kan sluta med att man ragglar hem 9 timmar senare. Trött och rätt ful men mycket lycklig!! =)




Fika? (bönsallad. med betoning på böna..)








Fika? Cosmopolitan (4 cl citronvodka, 2 cl Cointreau, 4-6 cl cranberryjuice(pressad citron eller lime))



Peace out. PS den här arkitektoniska katastrofen ska snart skruvas ner :) det stod i cnorren.. nää corren mena jag ju. DS.

5 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Carrie jag älskar din blogg!! Men få ingen prestationsångest för det :)

Idag har jag gjort inträde i dark hair klubben... Säkert inte mörkt i era ögon men för mig som gick till frissan med en tanke om att kanske få det lite ljuare än innan så känns det mörkt!

Men nu känner jag mig mer som att jag tillhör er andra tre :P

Carrie sa...

Åh vad spännande!!! Kan tänka mig att det är riktigt snyggt också! Man får välkomna dig i "dark-hari-gänget" =)

Hår är viktigt asså.

Anna P sa...

Jag tycker det är rätt bra att det finns flera "typer" av fika :) Dock kan det ju, som du säger, vara viktigt att vara förberedd för vad som helst eftersom vi aldrig vet hur det slutar. Är så glad att jag har alla mina fina vänner!! Ni är guld värda!!

Lisa Eriksson sa...

Vad jag vet är i alla fall att jag gillar att fika med er.. Man vet aldrig vart det slutar :)

Anonym sa...

Ja tack för en kul kväll...tur ibland att man inte vet hur allt slutar :)